lim: lim with Marc Ducret
lim with Marc Ducret dokumenterar det fortsatta samarbetet mellan lim och den franske gitarristen Marc Ducret. Samarbetet inleddes i samband med KOPAfestival 2006. Delar av konserten de gjorde då finns utgiven på skivan KOPAlectric och sedan dess har gruppen spelat lite till och från. Den här skivan är kvartettens första studioinspelning och spelades in inför publik i Gula Studion i Malmö under två kvällar i november 2010.
lims musik bygger på en medveten och långsiktig satsning som påbörjades för över 10 år sedan och den här inspelningen visar också tydligt att deras musik fortsätter att utvecklas och att gruppens uttryck har renodlats. Trots komplexiteten i både kompositionerna och samspelet, lyckas de skapa musik som är både organisk, originell, dynamisk och engagerande och som känns personlig, vital, kreativ, utmanande och angelägen. För lim innebär den här inspelningen ett konstnärligt avtryck och markerar ett nytt avstamp för gruppen i sin kvartett-upplaga.
Henrik Frisk - saxofoner
David Carlsson - elbas
Peter Nilsson - trummor
Marc Ducret - gitarr
Originalmusik
100%Elektriskt
67%Minimalistiskt
23%Suggestivt
94%KOPACD 034169 SEK / 18 EUR
Titlar:
1. How Yellow Can This Be?
2. My Flower, Your Power
3. The Pointer
4. The Medallion
5. The Tranebird
6. How Black Can It Get?
Inspelad inför publik i Gula Studion i Malmö av David Carlsson 28-29 november 2010. Mixad och mastrad av lim i Château Burlesque i Malmö. Alla kompositioner av Henrik Frisk. Producerad av lim.
Pressröster:
"lim är en Malmöbaserad trio bestående av saxofonisten Henrik Frisk, elbasisten David Carlsson och trummisen Peter Nilsson. Sedan 2006 samarbetar man även med Marc Ducret – en fransk gitarrist kanske mest känd för att ha spelat mycket med den amerikanske saxofonisten Tim Berne. Musiken på konstellationens första studioinspelade skiva är en relativt rå men dynamisk och sammansatt form av rockig jazz med avantgardistiska förtecken. Det är Frisk som har skrivit låtarna, som dock har en starkt improvisatorisk och kollektiv prägel. Ducret är som saltet i grytan; hans taggiga, skarpa ton framhävs av hans ofta korthuggna frasering och knixigt progressiva solon. Lim har tidigare gjort två skivor på egen hand, men då Ducret dessutom lär ha slagit sig ner i Köpenhamn faller så vitt jag kan se de flesta skälen till att inte fortsätta som kvartett." - Johannes Cornell/DN
"Det är småstökig musik där infallen stöts och bryts mot varandra. Ingen sten lämnas ovänd, utan varje idé utmanar till repliker och motröster. Men improvisationerna speglar också musikernas lyhördhet och samförstånd. En avslappnat melodiös saxslinga av Henrik Frisk kan bana väg för Ducrets progressiva frenesi, men musikens motstridiga komponenter bildar också en helhet, en kontinuitet där brytningarna mosaiklikt bildar nya mönster. Och någon gång lutar sig musikerna tillbaka i en meditativ stämning. Då tassar Peter Nilsson på trummorna, och David Carlssons bas blir en diskret pulsmätare. Det ger musiken vilopunkter, samtidigt som det accentuerar dess avantgardistiskt vilda längtan och expressiva råhet. Det är musik vars väsen och skönhet finns i bångstyrigheten." Årets bästa Jazz! - Magnus Eriksson/Lira
"Saxofonisten Henrik Frisk, elbasisten David Carlsson och trumslagaren Peter Nilsson i den Malmöbaserade gruppen lim har två skivor bakom sig och ännu fler år av samarbete kring en lågintensiv, förtätad form av jazz med en del improvisation inbakad. Även om de spelat ihop sedan 2006 är det här första skivan lim gör tillsammans med den franske gitarristen Marc Ducret, som annars är mest känd för sitt samarbete med den amerikanske saxofonisten Tim Berne i en rad olika konstellationer.
Marc Ducret, som spelar korthugget, påverkar musiken i en riktning som innebär en ökad komplexitet. Soloutrymmet delas tämligen lika mellan Ducret och Frisk, som finner varandra väl."
- Peter Bornemar/digmusic.se
"Malmötrion lim har cirka tio år på nacken och under åren har de utvecklat en kreativitet som gör deras senaste skiva till en höjdpunkt i den svenska jazzskiveutgivningen. Den musik de spelar är oerhört dynamisk och lättillgänglig men samtidigt uppbyggd enligt komplexa strukturer. Henrik Frisks saxofonspel gnistrar det om och David Carlsson på elbas och Peter Nilsson på trummor talar med egna röster. Den franske gitarristen Marc Ducret ger musiken ytterligare hetta med makalöst engagerande spel i låtar som My flower, your power och The pointer."
- Uno Ohlsson/Norrköpings Tidningar
"Avståndet mellan Malmö och Köpenhamn är numera inte särskilt långt.
Det gäller vare sig distansmässigt eller musikaliskt. Svenska trion
med saxofonisten Henrik Frisk, basisten David Carlsson och
slagverkaren Peter Nilsson möter den franske gitarristen Marc Ducret.
Den sistnämnde har slagit sig ner i ”Dronningens by” och njuter där
den konstnärliga friheten och den kreativa luften. Tillsammans gör de
en fritänkande och saltstänkt brygd av neojazz och rockfusion."
- Bo Levander/Jönköpingsposten
”Den svenske trio Lim har på albummet Lim with Marc Ducret haft held til at indlemme Ducret i deres spraglede, rytmiske univers, og det er et succesfuldt møde mellem musikalske begavelser. På åbnings-nummeret ”How Yellow Can This Be?” etableres gruppens særegne blanding af swingende jazz og Ducrets sydende, avant-gardistiske, elastiske guitarspil, der snor sig forvrængede udbrud, listige riffs og overraskende akkorder. I forhold til saxofonist Frisks mere lyriske tone tilføjer Ducret en vildskab, der er med til at bryde numrene op. Hyldesten til saxofonisten John Coltrane, ”The Tranebird” bliver badet i hurtigt prikkende riffs og forvrængede arabesker, der giver en fornemmelse af grim skønhed. Balancen mellem det grimme og skønne, virtuositet og vildskab går op i en højere enhed, når Ducret spiller sammen med Lim. For at blive i gruppens terminologi, så er han det kit, der holder sammen på gruppens musik på denne fine udgivelse.”
- Jakob Bækgaard/geiger.dk
"lim first collaborated with Marc Ducret during KOPAfestival 2006 and has since continued on and off—a perfect match. The Copenhagen-based French guitarist's thorny, intuitive and unorthodox style of playing—incorporating different influences and genres—sits well with lim's open dynamics and the urgency of its playing. Recorded live in front of an audience in Malmö, Sweden during two nights in November 2010, the creativity of this musical summit is also evident in the names of its six compositions. The opening "How Yellow Can This Be?" refers to the color of the solar plexus chakra (Manipura), introducing Ducret to lim's organic manner of developing a structure with a telepathic communication amongst its members. When Ducret begins soloing, he charges lim's energy with extra doses to expands its sonic possibilities. The open-ended "My Flower, Your Power," reaffirms the quartet's established chemistry in its surprising turns and boundless energy. "The Pointer" refers to the last Swedish parliamentary election, when a nationalist-racist party was elected, described in the liner notes as, "a step towards an ignorant and anti-intellectual society and solidarity." It is an ironic, loose blues, led first by Frisk, and later joined by Ducret, who takes the tune to more open, distorted regions. "The Tranebird," one of lim's favorite tunes, written over fifteen years ago, is another open-ended tune, built on shifting rhythmic layers. This promising collaboration concludes with an ironic reference to the film This is Spinal Tap (1984) with "How Black Can It Be?," summarizing the affinity, vitality and flowing creativity of these four gifted musicians in top energetic form."
- Eyal Hareuveni /All About Jazz
"Saxist Henrik Frisk wrote all six of the songs here and has done a swell job of providing challenging changes to work with. How Yellow Can This Be? is a deceptively laid back piece with the sax and guitar playing long written lines which unfold organically while the rhythm team sways tightly underneath. Mr. Ducret takes the first of numerous sly and crafty guitar solos, each well worthy of thoughtful consideration. Mr. Frisk has a distinctive way of writing slightly skewered harmonies for the sax & guitar to play together complementing each other in their own bent way. In some ways, this is inspired jazz/rock at its best but not really fusion since it never deals with speed or any of the usual fusion cliches. Henrik Frisk is also a fine tenor saxist as each of his solos proves, a perfect foil for Mr. Ducret. The rhythm team is also consistently creative and supportive. A truly great disc that never hits you over the head but slides into your consciousness in mysterious ways."
- Bruce Lee Gallanter/Downtown Music Gallery (NYC)
"Creative jazz that draws inspiration from fusion jazz through a detour in Scandinavian jazz. Though enjoyable throughout, things kicked into a higher gear starting with The Medallion, followed by the uplifting The Tranebird with a strong Ducret solo and How Black Can It Get? where the saxophone steals the spotlight."
- François Couture/Monsieurdelire.com
"Ekspressiv gensidig forståelse. lim er præget af en udadvendt ekspressiv dynamik der bæres frem af henholdsvis Peter Nilsson flydende og levende trommespil, David Carlssons effektive elbas-spil og Henrik Frisks kompositioner. Frisks åbne saxofonspil er ofte i front i kombination med en loyalt opbakkende Marc Ducret. Når Ducret så får frie tøjler er han ikke bleg for at smide en svedig overlæsset solo der trækker på alle effektbrædtets kræfter. Det fornøjelige ved lims samarbejde med Marc Ducret er de fire musikeres fornemmelse for hinanden i både sammenspil og improvisation."
- Niels Overgård/jazznyt.blogspot.com