Cennet Jönsson: Galiza
På nya CD’n Galiza framträder trion Cenlistho, dvs Cennet Jönsson -sopransax, Thommy Andersson -bas och Lisbeth Diers -percussion och röst tillsammans med blåskvintetten Scania Wind Quintet.
Musiken, som är skriven och arrangerad av Cennet Jönsson, är inspirerad av folkmusik från Galicien i nordvästra Spanien. En unik kombination av den klassiska blåskvintetten och en jazztrio med sopransaxofonen i centrum.
Cenlistho:
Cennet Jönsson - sopransax
Thommy Andersson - kontrabas
Lisbeth Diers - trummor, percussion och röst
Scania Wind Quitet:
Camilla N. de Agé - flöjt
Theophile Hartz - oboe
Anders Eriksson - klarinett
Thomas Kjelldén - valthorn
Lars Wallén - fagott
Akustiskt
100%Spanska tongångar
70%Innerlighet
100%Cooking
65%KOPACD 045169 SEK / 18 EUR
Titlar:
1 | As cigalas 4.40 |
2 | Pode ser 8.17 |
3 | As velas e a noite 2.45 |
4 | Por qué si? 4.42 |
5 | Baile de paxaros 6.38 |
6 | Outra vez 5.24 |
7 | A procesión 6.29 |
8 | Sono na madrugada 5.25 |
9 | Happy Friday tune 3.51 |
10 | Después de la tormenta 4.03 |
Alla kompositioner och arrangemang av Cennet Jönsson.
Inspelad 10-11 december 2013 i Gula Studion i Malmö av David Carlsson. Mixad och mastrad av David Carlsson i Chateau Burlesque, Malmö. CD master av StageTech, Limhamn. Producerad av Cennet Jönsson.
Pressröster:
"Cennet Jönsson profilerar sig alltmer som mångsidig kompositör. Sviten "Galiza" parar hans trio, med basisten Thommy Andersson och slagverkaren Lisbeth Diers, med Scania Wind Quintet, byggd kring MSO-blåsare. Det hela tar musikaliskt avstamp i Spaniens nordvästra hörn, längs vägen anas ekon av renässansmusik, visa, afrikanskt och romantisk klassisk musik. Den välutmejslade, vackra sviten både pulserar och svävar och håller oftast en mild och sirlig ton. Bandledaren med sopransaxen får ett stort soloutrymme och fyller det med sin personliga sammansmältning av sammetslent och rått, otyglat." - Alexander Agrell/Sydsvenskan
"..En klassisk blåskvintett och en jazztrio med sopransaxen i centrum bildar en unik kombination för en välljudande musikupplevelse. Cennet Jönsson väver in den galiciska folkmusiken omsorgsfullt i en klangrik mosaik som skapar upptäckarglädje och magnifik lyskraft. Jag njuter av hans briljanta sopransaxspel kryddat med Lisbeth Diers och Thommy Anderssons smakfulla komp, som läckert blandas med Scania Wind Quintets väl valda blåsinstrumet. Galiza är en fantasirik skiva som ger värme och meditation vid grammofonen." - Lasse Seger/OJ
"..Det är vackert och medryckande musik. Kompositionerna ger rikt utrymme för Jönssons improvisationer, som vävs in i kvintettens ensemblespel eller får utvecklas friare inom kompositionens ramar.Och några toner från Rodrigos gitarrkonsert som en hommage till Scetches of Spain."- Magnus Eriksson/Lira
"Välklingande och ytterst hörvärd spanskinfluerad svit. Influenserna är inte oväntat spanska, men spår finns även av romantisk klassisk musik och – inte alldeles oväntat – jazz av det slag som Cennet länge har skämt bort oss med i Tolvan Big Band. Det mesta är mycket vackert och öronvänligt med sköna, inte alltför uppkäftiga klanger och de bägge gruppernas samarbete är minst sagt imponerande. Även Andersson och den fantastiska slagverkaren Lisbeth Diers ges en del möjligheter att visa upp sig i helfigur. Diers lånar även ut sin röst för att bidra till klangrikedomen.
Förutom de åtta styckena som ingår i sviten bjuds vi på två fristående kompositioner, av vilka det avslutande, ”Después de la tormenta”, är en av albumets verkliga höjdpunkter."
- Jan Olsson/Digjazz
"En av årets bästa jazzplattor." - Magnus Eriksson/rootsy.nu
"... Der er lagt op til et møde mellem kammermusikken og jazzen. Det er Jönssons sopransax der hele tiden er i det tydelige centrum i musikken. Den svenske saxofonist Cennet Jönsson minder mig om Dave Liebman. Ikke kun fordi de har sopransaxen som hovedinstrument til fælles. Der er en bestemthed i tonen. En usvigelig sikkerhed. Jönsson er bare ikke en temperamentsfuld amerikaner. Han er fra sydsverige og tager den med ro. Der forceres ikke unødvendigt. Det klæder Galiza-projektet, hvor jeg endnu en gang nyder Lisbeth Diers percussion spil."
- Niels Overgård/Jazznyt
"..Her er nærmest tal om et kammermusikalsk udtryk med trioen med danske Lisbeth Diers på slagtøj og svenske Thommy Andersson på bas i et fint ciseleret tonesprog i et kontrapunktisk sammespil med en blæserkvintet..Numrene har udover folkemusikalske tilsnit, renæessancemusik på tapetet." - Allen Sommer/Jazz Special