Press
Palladium, Malmö, 28/9 2007:
"När pianisten Loïc Dequidt flyttade till Malmö drog musiklivethär nere en vinstlott. Fransmannen skriver spännande och personlig nutidsjazz och spelar piano med stor klarhet, rörelse och temperament. Till Kopa-festivalen hade nu Dequidt komponerat nytt för en specialsammansatt, effektiv kvartett med Mattias Hjorth på kontrabas och Peter Nilsson vid trummorna. Spelet gick igenom många faser och blev klart dynamiskt. Riktigt bra och annorlunda var det andra, långa numret, som började med en lång intensiv och frirytmisk uppmarsch av hela bandet och sedan böljade över i olika stillsammare solo- och duopartier, somligt komponerat. Ös och avspänning i snygg balans.Tenorsaxgästen Tommy Smith från Skottland (hur många minns honomsom tonårigt underbarn med Gary Burtons kvintett på Swing Inn i mitten av 80-talet?) smälte in med skåningarna. Han har en vidunderlig teknik, stort klangregister och en känslosam och vibrerande ton à la Jan Garbarek. Kul att åter höra honom.
Malmöbaserade trion Un-X-Pected Pleasure hade sin egen
tenorsaxbonus, Irlands Michael Buckley. Även han imponerade,
genom solona kunde man ana att han är hemma i många stilar.
Bestämd attack, välformulerade solon, många känslolägen. UXPP
spelar gitarristen Mats Holtnes nujazzlåtar. Hela musiken följer en
egen sammanhållen logik och struktur. Svänget garanterades av
Mats Ingvarsson och Anders Vestergårds täta elbas/trum-samspel.
Modellen som Double Standards - Cennet Jönsson, Jacob Karlzon,
Hans Andersson och Peter Nilsson - använder känns fortfarande
mycket fräsch. En kombination av tryggt invant och överraskningsfyllt; klart
smart. Gruppen lirar äldre och yngre standardmelodier ("Tea for Two",
Fats Wallers "Jitterbug Waltz", "My Man's Gone Now", "Upper Manhattan Medical Group" av Billy Strayhorn), men man vet aldrig från vilken ände, i vilken stämning eller hur teman och solon kommer att kombineras. Fast det finns saker att ta för givna också: den högprofessionella leveransen, de meningsfulla, innehållsrika solona och lättheten och flykten över musiken." - Alexander Agrell/Sydsvenskan