Readymade: Triple Point
Detta är Readymades debut-CD. Improviserad musik med referenser till bl.a. jazz, noise och ambient. I musiken finns blandningen av elektriskt och akustiskt, tonalt och abstrakt och spänningen mellan soundscapes och beat. Gruppen improviserar med ett kompositoriskt tänkande och varje stycke (cell) får sin tydliga karaktär och utveckling - ibland är musiken minimalistisk och befinner sig i ett visst tillstånd och ibland bygger musiken mer på ett tydligt förlopp, där tålamodet att låta musiken utvecklas naturligt är en viktig faktor.
Robert Fuchs - syntar, elektronik, cello & trumpet
Marcus Lundgren - syntar, elektronik & röst
Peter Nilsson - trummor
Improviserat
100%Elektriskt
67%Akustiskt
33%Suggestivt
84%KOPACD 043169 SEK / 18 EUR
Titlar:
1. Cell #15
2. Cell #12
3. Cell #14
4. Cell #16
5. Cell #13
Inspelad i Gula Studion, Malmö 16 & 17 November 2012 av David Carlsson. Mixad and mastrad av David Carlsson i Château Burlesque, Malmö.
Pressröster:
"...The five improvised pieces, each titled as a cell, play on the tension between free-form, noisy soundscapes and pulse. All are colored with inventive electric and acoustic sounds, with tonal and abstract harmonies. The nature of the trio's instrumentation and patient interplay enable them to sculpt each piece with a distinct sonic identity and temperament that allows the pieces to evolve organically. The first and longest cut, the 18-minute "Cell #15" is defined with a clear progression accentuated by Nilsson's steady drum work and a slow accumulation of electro- acoustic articulations until the song suddenly changes course to a spare, minimalist, otherworldly texture. The short "Cell #12" offers a rhythmic concept structured by a series of collisions between acoustic drum sounds and electronic, concrete sounds, clouded gently with atmospheric synthesizer washes."Cell #14" is one of the best realized pieces. Its cinematic ambiance, carefully built tension and the patient, courting interplay between the distinct musicians—relaxed drum pulse, breathy trumpet blows that sound as if referencing the schools of John Hassell or Arve Henriksen and an inventive palette of electronic signals and abrupt radio voices—make this piece a highly suggestive piece, perfect for a modern dance. After the lyrical cello playing by Fuchs that defines "Cell #16" as a surprising, chamber piece, Readymade conclude with "Cell #13." It begins as a gentle, meditative soundscape but suddenly explodes with a powerful eruption of muscular drumming and mix of noises and analog synthesizer sounds. The extreme intensity brings to mind the live collaboration between electronics- wizard Kieran Hebden (aka Four Tet), drummer Steve Reid and Swedish sax-titan Mats Gustafsson... Readymade succeeds in forming an original, inventive and versatile aesthetic of its own that calls for further experiences."
- Eyal Hareuveni/All About Jazz
"Triple Point är debuten från Malmötrion Readymade med två elektronister och en trumslagare. I fem stycken, eller celler som de kallar dem, skapar trion en suggestiv improviserad musik. I en bemärkelse begränsar de byggstenarna till de egna instrumentala färdigheterna, sound och stämning, de har inga melodier eller strukturer att falla tillbaka på. Det är inte lika mörkt som mästerliga norska Supersilent vilka står som förebild för denna typ av musik, hela ljudbilden hos Readymade är dessutom mer öppen. Peter Nilssons trummor är exempelvis mycket tydliga och när han för in beats i denna ljudbaserade musik växer helhetsintrycken. Fuchs cello ger också mervärde..."
- Magnus Nygren/Soundofmusic.nu
"You should know the name of drummer Peter Nilsson from his work with his brother Anders as well as appearing on several other CDs from the Kopasetic label. Considering that the main instrumentation is two synths and drums, that doesn't quite sound like anything else I've heard in recent memory. Mr Nilsson is a fine drummer who always rises to occasion with whomever he plays with. His playing is often at the center of these pieces, creating a pulse or groove or stream of ideas. His playing on the first long piece has a great, jazzy, swirling groove. The electronics add or expand into the flow, spinning, bubbling, eerie somber waves. What is interesting is that much of this is tripped down. Are those radio signals, disembodied voices, distant electronic transmissions? If you are patient, those sounds expand and evolve into other strange sounds. Fascinating but on a more subdued level. The drums give the electronics a more human sound which is a good thing. Very interesting and different from most things I usually review."
- Bruce Lee Gallanter/Downtown Music Gallery, NYC
"Musiken uppstår i ett möte mellan akustiskt och elektroniskt. För att det skall fungera, åtminstone i öronen på en lyssnare som inte ser elektroniken som ett framsteg i sig, måste dimensionerna vävas samman i en framåtsyftande helhet. Om de ligger parallellt blir det elektroniska dekoration och musiken ett kleinkunst-artat stämningsmåleri. Nilsson, Fuchs och Lundgren skapar fin växelverkan mellan människa och maskin, en integration där ljudbildens olika aspekter formar en förtätad och intensifierad upplevelse, inte minst när Peter Nilssons tunga improvisationer går i clinch med frenetiska ljudlinjer som påminner om hårt distade elgitarrer. Och i den korta Cell #16 bildar Fuchs cello en provokativ kontrast mot trummor och elektronik."
- Magnus Eriksson/Lira