Stroman/Jönsson: Project 2
Den amerikanske sångaren och trombonisten Scott Stroman och Cennet Jönsson har samarbetet i mer än15 år. De båda musikerna har tillsammans arbetat i många konstellationer; bl.a med gruppen NorthByNorthwest featuring Billy Cobham, London Jazz Orchestra, Western Sinfonia, kören Eclectic Voices och deras gemensamma grupp Stroman/Jönsson Project. Första CDn, Project 1, gavs ut 2007.
På Project 2 framträder en internationell toppensemble bestående av handplockade musiker från 5 olika länder. Nyskriven melodisk och rytmiskt spännande musik av Stroman, Jönsson och Guilfoyle.
Worldfusionsjazz med inspiration från Västafrika, Indien och Balkan.
Scott Stroman (US/UK) – sång
Cennet Jönsson (SE) – sopran- och tenorsax
Zoltán Lantos (HUN) – violin
Justin Quinn (UK) – akustisk gitarr och elgitarr
Ronan Guilfoyle (IRE) – akustisk basgitarr
Paul Clarvis (UK) – trummor (spår 4,7 & 8)
Peter Danemo (SE) – trummor (spår 1,2,3, 5 & 6)
Worldfusionsjazz
100%Udda taktarter
49%Spirituella solon
77%Indiska referenser
23%KOPACD 031169 SEK / 18 EUR
Titlar:
1. Luce
2. Homeless
3. Speranza
4. New Peace
5. Man in the Moon
6. Everlasting Song
7. 10 Bar Blues
8. Ghosts in the Barn
1, 3 & 5 av Cennet Jönsson, 2, 4, 6 & 8 av Scott Stroman, 7 av Ronan Guilfoyle. Alla texter av Scott Stroman.
Inspelad 3 oktober 2008 i Gula Studion i Malmö av David Carlsson (1,2,3 5 & 6) och 8 oktober 2008 i Kore Studios i London, England av Andrew Dudman (4,7 & 8). Mixad av Andrew Dudman. Mastrad av Tim Debney på Fluid Mastering i London. Design och foton av Ninja Agborn. Producerad av Scott Stroman and Cennet Jönsson
Pressröster:
"Det här är en typ av musikaliska projekt som jag saknar idag. Olika
länders och världsdelars etnicitet möts och nya vägar byggs till nya
marker. Den amerikanske sångaren och kompositören Scott Stroman bildar frontlinje tillsammans med skånske saxofonisten och tillika
kompositören Cennet Jönsson. Tillsammans med vänner från ett flertal
länder gör de en musik som svävar på melodiska moln och smeker och tjusar mina öron. Stroman använder ofta sin röst som ett instrument
och får mig att tänka på den brasilianske musikern Milton Nascimento.
Allt är så väl sammansatt att man bara njuter. Jönssons ton med både
sopran- och tenorsax är som nyputsade kronjuveler. Jag tar av mig
hatten inför stor konst."
- Bo Levander/Jönköpingsposten, 5 tändstickor !!
"...ännu ett utsökt album med saxofonisten Cennet Jönsson. Den här gången samarbetar han med sångaren Scott Stroman. I gruppen finns också violinisten Zoltán Lantos, gitarr, bas och trummor. Ofta löper sången och ett soloinstrument parallellt, innan den ena stämman frigör sig i intrikat vävda improvisationer. Men förhållandet är, som så ofta i Cennnet Jönssons musik, sömlöst. Det unisona, den skrivna musiken och den friare improvisationen: allt löper in i vartannat i ett oupphörligt fascinerande, icke-hierarkiskt flöde. På skivan finns också den gripande melodin »Speranza« som Cennet Jönsson skrev efter sin mors död på nyårsafton häromåret, vackert och gripande."
- Magnus Eriksson/Lira
"Cennet Jönsson är en musiker som har förmågan att ständigt skapa nya spännande sammanhang, där hans innerliga saxofonspel kan tillåtas att blomma ut och oupphörligt nå nya höjder. Här har han slagit sig ihop med den amerikanske sångaren Scott Stroman och ett multinationellt femmannaband, och resultatet har blivit en intensivt innerlig musik, med klanger från jordens alla hörn. Stromans ordlösa sång ger en alldeles särskild nerv åt musiken. Och det märks att Jönsson och Stroman är två soulmates helt på samma våglängd."
4/5 - Magnus Nilsson/Smålandsposten
"Cennet Jönsson, sopran- och tenorsax, alltid med uttrycksfullt kreativt spel. Långsam ballad varvas fint med snabbare låtar. Musiken är mestadels finstämd och innerligt vacker, men även en stor del av bopmusikens intentioner finns där och till en del av drag av österländsk musik. Homeless och Man in the moon är finstämda melodier som tilltalar med sin skönhet. Speranza, också den till en början innerligt vacker men övergår i gnistrande attack och energi mot slutet. I New Peace och 10 bar blues spelar Jönsson mäktig tenor och med Stroman i engagerad ordlös vokalsång i båda. Luce och Ghost in the barn svänger enormt." - Thord Ehnberg/Ljusnan
"Scott Stroman sjunger och de ordlösa partierna och duellerna med Cennet Jönssons alltid hörvärda saxar (nu både sopran och tenor) gör mixen spännande. Zoltán Lantos violin förstärker världsmusikinslagen i den melodiösa balladen Man in the moon och den dynamiska Speranza. En udda, avstressad skiva som sparar den jazzigaste låten till sist: Ghosts in the barn." - Martin Erlandsson/Hallands Nyheter
"Cennet Jönsson är en musiker med många järn i elden. Han framträder i ett flertal olika sättningar och allt han gör verkar lyckas. På den nya skivan handlar det om melodisk och rytmisk musik. Mest framträdande är Jönssons saxofon tätt följd av Stromans stämma som blandar sig med det instrumentala. Ungraren Zoltan Lantos bidrar med spännande toninslag på sin violin." - Uno Ohlsson/Norrköpings Tidningar
"Man har gjort det svalare, i viss mån friare (skivans sound jämförs med CDn Project 1). Influenserna från östliga världsdelar hör man tydligt. Svänget finns kvar på vissa spår, men franförallt är låtarna mer svävande. Justin Quinns svajande och imponerande gitarrspel och Zoltán Lantos fiolspel gör sitt fört att förstärka denna effekt. Det är ett starkt band, när det svänger så svänger det ordentligt. Jönssons spel är som vanligt strongt. Resultatet är homogent."
- Leonard Goldberg/Orkesterjournalen
"Det er betagende og inciterende musik, ofte med saxofon, stemme og/eller violin i unison samklang, hvad der skaber et egenartet og tæt udtryk i en musik som henter inspiration fra Balkan, Indien og Afrika. Stroman bruger væsentligst sin stemme som instrument, men også som traditionel vokalist i egne tekster virker han overbevisende. Musikken har stor sammenhængskraft præget af musikernes evne til
at væve sig ud og ind mellem hinanden i fint ciselerede mønstre. Det
er svært ikke at blive revet med af dette velfungerende væv af stemme, saxofon, guitar og ikke mindst - en fascinerende violin samt
den insisterende rytmiske fremdrift."- Ole Nimand/Jazz Special
"En basunist der synger istedet for at spille på sit horn. Han synger ordløs sang, der lyder som det han ville have spillet på sin basun. .
Det er et modigt projekt, der ikke kun fungerer på projektstadiet. Det holder hele vejen til virkeligheden. Smukke melodier og skæve takter spillet af et levende, luftigt og organisk orkester giver fundamentet for en original plade. Violinisten Zoltán Lantos fra Ungarn løfter sammen med Cennet Jönsson på både tenor- og sopransax (Jönsson har den mest fantastiske tone på sopransaxen) Scott Stromans sang og resten af bandet." - Niels Overgård/jazznyt.blogspot.com
"Stroman er en virtuos scatsanger, hvilket bliver klart på det verdens-musikalske funknummer Luce, hvor hans ordløse vokal snor sig unisont sammen med Jönssons smidigt svungne saxofonlinjer. Der bliver imidlertid også plads til mere klassisk sangkunst som på balladen Homeless, hvor guitarist Justin Quinn viser en kraftig inspiration fra Bill Frisell med en tone svøbt i twang og reverb. Inspirationen fra verdens-musikken viser sig flere steder, for eksempel i Man in the Moon, hvor Zoltán Lantos indleder med en vibrerende violinsolo, der giver rum til en ballade, hvor Stroman med vemodig stemme synger om "the hole in the soul". Den blå tone får dog et mere muntert udtryk i den jordnære 10 Bar Blues, hvor Jönsson og Stroman er i legende musikalsk dialog. Project 2 er et afvekslende album og et fint vidnesbyrd om et frugtbart musikalsk venskab. " - Jakob Bækgaard/geiger.dk
"På det svært så interessante og oppegående svenske selskapet Kopasetic Productions, basert i Malmö, kommer det støtt og stadig originale utgivelser. Samarbeidet mellom den amerikansk/engelske vokalisten Scott Stroman og den svenske sopran- og tenorsaksofonisten Cennet Jönsson er på ingen måte noe unntak.. Det betyr at vi blir invitert med på ei musikalsk rundreise av et svært så internasjonalt ensemble. Det bærer så avgjort musikken preg av også. Worldfusionsjazz med inspirasjon fra Vest-Afrika, India og Balkan sier de sjøl om musikken og det er lite å innvende på den beskrivelsen. Da skal det ikke så mye fantasi til for å forstå at dette er et brygg ganske så ulikt alt annet og med Stromans vokale bidrag, både med og uten ord, blir dette er prosjekt med et lydunivers av det unike slaget. Mannlige jazzsangere vokser heller ikke på trær – det er for så vidt bra i alle fall for sangerne – og Stromans bidrag gjør dette ytterligere originaltog passer utmerket sammen med Jönssons uttrykksfulle saksofonspill."
-Tor Hammerø/jazznytt.no
"Neither quite traditional Jazz nor Free Jazz, the music has a few novel features, notably the use of Stroman’s voice instrumentally on several tracks. Of course this has been done before (most notably in my memory by Norma Winstone with both Azimuth and Kenny Wheeler’s big band) but it’s a relatively rare practice, effectively done here. Although not traditional Jazz as I mentioned, the tunes are very much chord-based and the soloists tend not to wander too far from the prevailing tonality. There is also a violinist who adds another distinguishing element, especially on the Indian-flavored introduction to "Man in the Moon." The musicianship is of a high quality and both co-leaders acquit themselves admirably with Jönsson serving up several convincing solos and Stroman showing his vocal flexibility in both "instrumental" and "lyrical" modes. The tunes are quite accessible and although they are not exactly groundbreaking, pieces such as "New Peace" and "Everlasting Song" display some real invention. This is a very listenable CD that proves one does not have to alienate one’s listeners in the search for creative alternatives to either Free or standards-based Jazz. Recommended."
- David Kane/Cadence Magazine (US)