The Opposite: In Action

Detta är The Opposites andra skiva, en uppföljare till den prisbelönade debuten "Intertwined". "In Action" spelades in live under en turné som gruppen gjorde i slutet av 2011 och visar hur gruppens intrikata musik låter och utvecklas i mötet med publiken - spontanitet, tyngd och sväng på en och samma gång!


Marcelo Gabard Pazos - saxofon
Samuel Hällkvist - gitarr
Loïc Dequidt - piano & Rhodes
David Carlsson - elbas
Peter Nilsson - trummor
Anders Vestergård - percussion

Live
101%
Intellekt
49%
Intuition
51%
Action
87%

KOPACD 039169 SEK / 18 EUR

Titlar:

1. Switch Foot Pogo (Hällkvist)
2. Gods & Goods (Dequidt)
3. Can´t It? (Interlude) (Dequidt)
4. The Big Grab (Hällkvist)
5. Can´t It? (Dequidt)
6. Seau d'air (The Opposite)
7. I Said Haha (Dequidt)


Inspelad på Konserthuset i Kristianstad 25 november 2011, Fasching i Stockholm 28 november 2011, Metropol i Härnösand 30 november 2011 och Studion i Umeå 1 december 2011.

Inspelad av David Carlsson. Mixad och mastrad av David Carlsson i Château Burlesque, Malmö. Producerad av Loïc Dequidt, Peter Nilsson & David Carlsson.

Pressröster:

"Gruppen The Opposite gav ut sin första skiva, Intertwined, för tre år sedan. Nu återkommer de med livealbumet In action, som präglas av samma spänningsladdade helhet av polyrytmik, frenetiska gitarrkaskader och ödesmättade klaviaturer. Den tunga attacken bryts upp av meditativa stämningar och lekfullare passager i en rörelse mot nya uttrycksmässiga synteser. Saxofonisten Marcelo Gabard Pazos bildar frontlinje med gitarristen Samuel Hällkvist och Loïc Dequidt på klaviaturer, medan rytmsektionens närvaro känns närmast taktil i den akustiska rymd som musiken öppnar. Det kan verka paradoxalt, men tyngden balanseras av en svävande lätthet som understryker musikens alkemistiska förening, där det abstrakta skapar en förhöjd konkretion. Det är lysande musik."
- Magnus Eriksson/Lira
 

"Musiken är storartad: komplex, viljestark, formstram men tillåtande. På skiva öppnar sig denna rika, både lyriska och frenetiska ljudbild för associationer med visuell sprängkraft. En ung lyssnare i närheten utbrast efter fem sekunder: ”Det är The Opposite!” Så karakteristiskt är det förhållningssätt som gruppen etablerat, inte minst det rytmiska. Marcelo Gabard Pazos variationsrika saxspel imponerar i den försiktigt trevande klangimprovisation som blir ett rekviem, med vitsig fransk-svensk titel: ”Seau d’air”, liksom i det virtuosa och lyhörda samspelet med trummisen Peter Nilsson i ”I Said Haha”, i gitarristen Samuel Hällkvists ömsinta ”The Big Grab” och i pianisten Loïc Dequidts obevekliga 13-taktare ”Can’t it?”. Där blir man lätt bergtagen."
- Sven Bjerstedt/Kristianstadsbladet


"Skånebaserade skivbolaget Kopasetic har tydligt markerat sin plats som ett av Sveriges ledande bolag med inriktning på utmanande och gränstänjande musik. En av de mest intressanta grupperna på Kopasetic är The Opposite. Deras nyutgivna "In Action" – uppföljaren till den prisbelönade debuten "Intertwined" från 2009 – spelades in under en Sverigeturné i slutet av 2011. Pianisten Loïc Dequidt har skrivit fyra av albumets spår, gitarristen Samuel Hällkvist två, och hela bandet en komposition. Musiken på "In Action" pendlar från repetitiva, meditativa tongångar till oförutsägbara, frenetiska teman. Dialogen är nyanserad och välbalanserad trots de ganska abstrakta melodierna. Den progressiva ljudbilden doftar 70-tal: brittiska bandet Soft Machine förs lätt till tankarna, så även Miles Davis sökande elektriska period. Tydliga influenser från artrock och nutida konstmusik kan också spåras. Skivan har flera höjdpunkter. Alltid lika hörvärda saxofonisten Marcelo Gabard Pazos får stretcha ut till Davis Carlssons elastiska elbasgångar i ett av skivans bästa spår, Dequidts svävande Can’t it. Hällkvist med sin karaktäristiska, bakvända och introverta spelstil bländar i den egna polyrytmiska kompositionen Switch Foot Pogo. Hans tunga riff i Dequidts nästan fjorton minuter långa I Said Haha minner om John McLaughlin. Dequidts uttrycksfulla piano och rhodeslinjer går från det lågmält lyriska till det frenetisk virtuosa på nolltid. The Opposite kommer verkligen till sin rätt i en livespelning, som här under förra årets turné. Sextetten förstärker ytterligare sin position som ett av Sveriges intressantaste indiejazzband."
- Patrik Sandberg/Orkesterjournalen


"This bands remains an impressive jazz/rock sextet. "Switch Foot Pogo" has a cool, somewhat funky, elastic, spastic yet infectious groove. It has an electric Miles-like vibe at first and then suddenly the tempo is doubled and it jumps into a hyperdrive. "Gods & Goods" has a fine, laid back, somewhat funky groove with inspired solos from the guitar and tight electric piano interplay. There is a tight, exuberant quality that runs throughout this disc. It sounds quite a bit like some mid-seventies jazz/rock but with none of the problems of fusion, no fast licks or showboating. On "Seau d'air", the sextet take their time slowly building and creating much suspense without any solos involved. This fine disc ends with a lengthy piece called "I said Haha" which again shows a strong, more restrained side with some long, tasty, sly guitar and sax solos and an overall simmering, hypnotic vibe. Another excellent offering from the fine folks at Kopasetic."
- Bruce Lee Gallanter/Downtown Music Gallery (NYC)


"The Opposite investigates improvisation and interplay through a collective group sound and open approach, assimilating elements of rock and Indian, African and Cuban musical traditions. In Action documents this Swedish sextet live on a Swedish club tour in 2011. The live setting enables The Opposite to emphasize its formative influences, including early fusion bands like Weather Report, trumpeter Miles Davis' '70s groups—even keyboardist Sun Ra's eccentric Arkestras, through expanded improvisations. The main composers are guitarist Samuel Hällkvist and pianist Loïc Dequidt. Hällkvist's fierce guitar playing pushes the sextet into stormy and muscular interplay on his "Switch Foot Pogo", through rapid shifts of dynamics and rhythms while still keeping an accessible groove. The lyrical "The Big Grab" is more reserved, possessing a cinematic narrative where the guitar acts as a troubled hero amid peaceful scenery. Dequidt's compositions offer intricate and colorful textures. "Gods & Goods" and "Can't It?" swing lightly around engaging themes, allowing each musician to contribute nuanced solos to the powerful and rich collective sound. The pianist's "I Said Haha" features unpredictable and dramatic transformations in the dynamics and pulse, until it reaches a muscular and boisterous eruption. The group improvisation, "Seau d'air", folds patiently as an arresting story, slowly adds more sounds and colors to the spontaneous plot until it crystallizes its theme. The Opposite operates on several levels, referencing its influences while offering fresh, open sonic textures, moving through multilayered and complex dynamics, and stressing accessible and emotional themes with a genuine band identity."
- Eyal Hareuveni/All About Jazz


"Hällkvist's and Dequidt’s compositions seem to be in direct filiation with Fred Frith’s or Jean Derome’s, i.e. lively avant jazz full of bright ideas, occasional yearning melodies, and lots of virtuoso playing. The ten-minute “Can’t it?” is a tour de force."
François Couture/Monsieurdelire.com


"..Når jeg hører den svenske gruppe The Opposite kommer jeg meget let til, at tænke på den musik som Miles frembragte fra slutningen af 60'erne til et stykke ind i 70'erne. Deres første plade Intertwined var en studieindspilning, som blev kåret til årets bedste svenske jazzplade i 2009 ved Manifestgalan. På den nye plade rykker de rent. Løse, næsten flagrende grooves med Samuel Hällkvists skærende skæve guitarsoli, Loïc Dequidts heftige Rhodes og piano og Marcelo Gabard Pazos svævende saxofon. En rytmegruppe med Peter Nilssons steady pulserende trommespil, David Carlsson beskidte funky bas og Anders Vestergårds vibrerende percussion. In Action er en kærkommen lejlighed til, at blive mindet om at det område af jazzen, hvor elektricitet, grooves, impro, rock og rendyrket sammenspil fletter fingre, er et medrivende område."
- Niels Overgård/jazznyt.blogspot.com